Met een drukke werkweek, sportactiviteiten en een rijk sociaal leven kan een goede nachtrust er weleens bij inschieten. En dat terwijl het heel belangrijk is voor je gezondheid, met name om ziektes op afstand te houden.

Terwijl volwassenen gemiddeld zeven à acht uur slaap per nacht nodig hebben, komen we hier vaak niet aan. Dit verhoogt het risico op ziektes.

Ook op korte termijn heeft het gevolgen. Zo zal bijvoorbeeld je concentratie eronder lijden en kun je minder helder nadenken. “Acht uur slaap heb je nodig”, “Elk gemist uur slaap brengt onherstelbare schade toe.”

Hoe je je nachtrust kunt verbeteren? Zet een eerste stap door onderstaande simpele tips in praktijk te brengen:

  1. Weg met blauw licht

Blauw licht van bijvoorbeeld je smartphone belemmert de aanmaak van melatonine – ook wel het slaaphormoon genoemd. Dit maakt het niet alleen moeilijker om in slaap te vallen, maar ook om in diepe slaap te blijven.

  1. Drink niet te veel water

Voldoende water drinken is goed voor je, maar probeer dit te doen tot twee uur voor het slapengaan. De nachtelijke toiletbezoekjes verstoren je nachtrust en kan het achteraf lastiger maken om weer in slaap te vallen.

  1. Sport ’s ochtends of overdag

Door de adrenaline die vrijkomt tijdens het sporten, verhoogt je energieniveau. Daarom is ’s avonds sporten minder verstandig; hierdoor val je moeilijker in slaap.

  1. Geen koffie na 15.00 uur

Hoewel de één gevoeliger is voor cafeïne dan de ander, kan het even duren voordat de stimulerende stof je lichaam verlaat.

  1. Vermijd koolhydraten voor het slapengaan

Koolhydraten verhogen je bloedsuikerspiegel, waardoor je energie krijgt – die je ’s nachts niet nodig hebt. Daarnaast kost het je lichaam veel moeite om ze af te breken.

  1. Slaapmutsje? Geen goed idee

Alcohol zorgt er misschien wel voor dat je sneller in slaap valt, maar het verslechtert de kwaliteit van je nachtrust. De afbraak kost moeite, wat je vermoeider maakt.

  1. Sta vroeg op in het weekend

Ga iedere dag rond dezelfde tijd naar bed en sta op hetzelfde tijdstip op: je lichaam zal hieraan wennen, wat je nachtrust ten goede komt. Probeer dit ritme vast te houden in het weekend, zodat je biologische klok niet in de war raakt.