Om je fit te blijven voelen, is het verstandig om regelmatig naar de sportschool te gaan. Het is echter wel van belang om geen fouten te maken tijdens het sporten, als je blessures wilt voorkomen en je doelen wilt behalen. Onderstaande fouten komen vaak voor. En door er bewust van te zijn ga jij ze vanaf nu niet meer maken.

  1. Te lichte of juist te zware gewichten
    Vaak wil je zo snel mogelijk resultaat boeken. Gebruik dan niet meteen de zwaarste gewichten, want dat kan zorgen voor blessures. Maar maak het je ook niet te makkelijk door alleen lichte gewichten te pakken, waardoor spieren nauwelijks getraind worden. Luister goed naar je lichaam, maar blijf jezelf wel uitdagen.

 

  1. Continu dezelfde routine
    Door continu dezelfde routine te volgen in de sportschool, bouw je spieren op en went je lichaam aan de work-out die je doet. Een goede zaak, tot op zekere hoogte. Want met dezelfde intensiteit verbruik je steeds minder calorieën. Het gevolg? Je ziet niet het resultaat dat je wil. Zorg daarom voor meer variatie.

 

  1. Verkeerde volgorde
    Je hoeveelheid energie is helaas niet oneindig en daarom dien je deze slim te verdelen. Samengestelde oefeningen waarbij meerdere spiergroepen tegelijk actief zijn, kosten de meeste energie. Daarom is het verstandig om hiermee te beginnen. Daarnaast kun je alleen alles uit grote spiergroepen zoals de rug, borst en benen halen wanneer je deze aan het begin van je work-out doet.

 

  1. Geen cardio?
    Veel sporters zijn zo gefocust op het opbouwen van spieren, dat ze in de sportschool alleen bij de gewichten te vinden zijn. De afwisseling met cardio is echter essentieel om zowel vet te verbranden als spiermassa op te bouwen.

 

  1. Focus op favoriete spiergroepen
    Vaak ben je geneigd om de spieren te trainen die het sterkst zijn. We halen er de meeste voldoening uit omdat deze oefeningen ons goed af gaan. Toch zal je ook de minder sterke spieren moeten trainen om je gehele lichaam evenveel aandacht te geven.

 

Maar het belangrijkst: door te proberen om meer te bewegen, ben je al een heel eind op weg. Ga dus vooral door of durf die eerste stap te zetten.